عالمان بزرگ اسلام اعمّ از شيعه و سنّى تصريح كردهاند كه هيچ گونه تحريفى در قرآن كريم واقع نشده است يعنى هيچگونه كاستى يا زيادهاى در قرآن كريم نازل شده به قلب رسول اللَّه (ص)، واقع نشده است و اين قرآن كريم كه در ميان ما مسلمانان است، همان قرآنى است كه كاتبان وحى در زمان پيامبر گرامى(ص) نوشتهاند و حتّى تاريخ نشان مىدهد كه اگر كسى دانسته يا ندانسته تحت تأثير بعضى روايات مجعول كه دشمن براى مخدوش كردن قرآن شريف و در نتيجه اسلام وضع كرده است، قائل به تحريف قرآن شريف مىشد، از حيث اجتماعى به گونهاى مطرود مىشد كه چارهاى جز توبه از گفته نادرست و اعتقاد باطل خود نداشت. بنابراين قاطعانه مىتوان گفت: به اتّفاق عالمان شيعه و سنّى، قرآنى كه در دست ماست، همان قرآنى است كه بر پيامبر گرامى(ص) نازل شده است و در حقيقت اين مطلب از اعتقادات شيعه محسوب مىشود.
اصول اعتقادى / خاتميّت پيامبر اسلام صلى الله وعليه وآله وسلم
سرّ مطلب اين است كه در كنار پيامبر گرامى(ص)، كاتبان وحى بودهاند كه در تاريخ قرآن شريف تعداد آنان را چهل و سه نفر نوشتهاند. اميرالمؤمنين(ع) و شانزده نفر ديگر، بيش از ديگران بر اين كار ملازمت داشتند و موظّف بودند قرآن شريف را بدون يك كلمه كم يا زياد بنويسند و با يكديگر مقابله كنند. علاوه بر اين، همّت مسلمانان بر خواندن و حفظ قرآن كريم و نيز تأكيد رسول گرامى(ص) بر آن امرى قطعى و مسلّم است. در تاريخ مىخوانيم كه مسلمانها به دليل زياد يا كم شدن يك كلمه بحثها مىكردند تا اينكه با مراجعه به قرآنهاى مشهور رفع اشكال مىشد. نظير اين دليل براى عدم تحريف در قرآن شريف را بزرگان در كتابهاى تفسيرى و غير تفسيرى ذكر فرمودهاند. دليلى كه فصل الخطاب و رافع نزاع است اين است] - ما در كتاب منتشر نشده »دلايل الفقه« بيست دليل براى اثبات عدم تحريف در قرآن آوردهايم. [
كه پروردگار عالم وعده داده است حافظ قرآن شريف باشد و هيچ باطل و كم و زيادى تا روز قيامت در آن راه نيابد:
»اِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ اِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ«.
] - حجر / 9. [
»ما قرآن را نازل كرديم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود«.
»لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ«.
] - فصّلت / 42. [
»هيچ گونه باطلى از پيش رو و از پشت سر، به سراغ آن نمىآيد«.